نقشه راه دوره بازی سازی
بازی سازی چیست؟
به هنر ساخت و طراحی بازی برای دستگاه های مختلف از جمله موبایل، کامپیوتر و یا کنسول ها بازی سازی گفته می شود. بازی سازی یکی از جذاب ترین و پرمتقاضی ترین تخصص های امروزی در دنیاست چرا که هر ساله به طرفداران بازی های ویدئویی و موبایلی افزوده می شود.
اگر شما هم میخواهید عضوی از این صنعت باشید و از بازی سازی کسب درآمد کنید، دوره آموزش مقدماتی تا پیشرفته بازی سازی با Unity ۳D همان چیزی است که نیاز دارید. این دوره به صورت کامل و با توجه به نیاز بازار تدریس شده و تمامی مفاهیم مرتبط با یونیتی در آن برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.
در پایان دوره گواهی بین المللی قابل استعلام به شما تعلق می گیرد.
مسیر یادگیری دوره بازی سازی:
گام ۱: معرفی بازیها و طراحی بازی
در این گام از دوره شما تعریف بازیها و بازیهای ویدیویی را درک میکنید و یاد میگیرید که یک طراح بازی چه کار میکند و تاریخچه بازیهای ویدیویی و چگونگی تکامل طراحی در طول زمان را بررسی میکنید.
گام ۲: درک تجربه بازیکن و اصول اساسی طراحی بازی
به روانشناسی بازیکن و اصول اساسی طراحی بازی میپردازید و یاد میگیرید چگونه با درک تجربه بازیکن، اهداف و جوایز، بازیی جذاب طراحی کنید.
گام ۳: مکانیکها، دینامیکها و ظرافتهای بازی (MDA)
در این گام از دوره به بررسی چارچوب MDA میپردازید تا درک کنید چگونه مکانیکها، دینامیکها و ظرافتها با هم ترکیب میشوند تا تجربه بازیکن را شکل دهند.
گام ۴: انواع بازیها و ژانرها
انواع و ژانرهای مختلف بازیها و مخاطب آنها را مطالعه میکنید تا درک کنید چگونه انتخاب ژانر تصمیمات طراحی را تحت تأثیر قرار میدهد و انواع مکانیکهایی که ژانرهای مختلف را تشکیل میدهند را بیشتر مطالعه میکنید.
گام ۵: نمونهسازی و اسناد طراحی بازی (GDD)
یاد میگیرید چگونه ایدهها را به نمونههای کاربردی و پروتوتایپ تبدیل کنید و با استفاده از اسناد طراحی بازی (GDD) مفاهیم پیچیدهی بازی را بیان میکنید.
گام ۶: طراحی مرحله، سیستمهای نبرد و طراحی پازل
در این گام به اصول ابتدایی طراحی مرحله میپردازید و مراحل خود را درست می کنید. سپس سیستم های نبرد و طراحی پازل در بازی های و ژانر های مختلف را بررسی میکنید.
گام ۷: داستاننویسی و روایت در بازیها
نقش روایت داستان در بازیها را بررسی میکنید. یاد میگیرید چگونه عناصر داستانی را به بازیها وارد کنید تا تجربههای غوطهور کننده و داستانهای جذاب ایجاد کنید.
گام ۸: روانشناسی بازیکن، انگیزه و سیستمهای بازخورد
در این گام، روانشناسی بازیکن را مطالعه میکنید، از جمله انگیزه درونی و بیرونی. یاد میگیرید چگونه سیستمهای پاداش را طراحی کنید و بازخوردی فراهم کنید که بازیکنان را درگیر و متعهد نگه دارد.
گام ۹: طراحی بازی چندنفره و تعادل سیستمهای بازی
با اصول ابتدایی طراحی بازی چندنفره آشنایی پیدا میکنید، از جمله چگونگی تعادل سیستمهای بازی و ایجاد تعاملات جذاب بین بازیکنان در محیطهای چندنفره.
گام ۱۰: سودآوری، اخلاق و طراحی پساعرضه
در نهایت استراتژیهای سودآوری بازی را بررسی میکنید، از جمله مدلهای بازی های رایگان (F2P)، مدلهای پریمیوم و محتوای قابل دانلود (DLC). در مورد ملاحظات اخلاقی در طراحی بازی آگاه شوید و چگونگی مدیریت پساعرضهی بازی.
آیندهی شغلی طراحی بازی:
طراح بازی
به عنوان یک طراح بازی، شما مسئول تصور کردن مکانیکهای بازی، طراحی مراحل و ایجاد تجربیات جذاب برای بازیکنان خواهید بود. شما میتوانید برای استودیوهای بازی که بازیهای AAA یا مستقل (ایندی) توسعه میدهند کار کنید یا حتی پروژههای بازی ایندی خود را آغاز کنید.
طراح مرحله
در ایجاد مراحل جذاب و متعادل برای ژانرهای مختلف بازی تخصص پیدا کنید. طراحان مرحله بر روی طرح فضایی، زمانبندی و چالشهای مراحل بازی تمرکز میکنند تا تجربهای روان و لذتبخش برای بازیکنان ایجاد کنند.
طراح داستان
اگر به داستانگویی علاقهمند هستید، میتوانید به عنوان طراح داستان فعالیت کنید و بر ایجاد داستانهای جذاب، شخصیتها و دیالوگها برای بازیها تمرکز کنید. طراحان داستان به بافتن داستان بازی در مکانیکها و محیط آن کمک میکنند.
طراح UX برای بازیها
بر روی بهبود تجربه کاربری (UX) در بازیها کار کنید و اطمینان حاصل کنید که رابطها، کنترلها و سیستمهای بازخورد برای بازیکنان شهودی و لذتبخش هستند. طراحان UX به طور نزدیک با طراحان بازی همکاری میکنند تا مشارکت کلی بازیکن را افزایش دهند.
تهیهکننده بازی
نقش مدیریتی به عنوان تهیهکننده بازی را بر عهده بگیرید، بر روند توسعه نظارت کنید، تیمها را هماهنگ کنید، بودجهها را مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که پروژهها به موقع به اتمام میرسند. تهیهکنندگان نقش کلیدی در آوردن یک بازی از ایده تا انتشار دارند.
طراح بازی فریلنسر
با یک پایه قوی در طراحی بازی، میتوانید به عنوان طراح فریلنسر فعالیت کنید و پروژههای مختلفی برای بازیهای موبایل، کامپیوتر و کنسول انجام دهید. طراحان فریلنسر این امکان را دارند که بر روی پروژهها و ژانرهای متنوع کار کنند.
طراح بازی چندنفره
با تجربه در مکانیکهای چندنفره، میتوانید در طراحی بازیهای چندنفره تخصص پیدا کنید و بر تعادل، تعامل بازیکنان و جوامع آنلاین تمرکز کنید.
طراحی برای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
VR و AR زمینههای در حال رشد سریعی در بازیها هستند. با مهارت در طراحی برای این محیطها، میتوانید به این بخش پیشرفته وارد شوید.
متخصص در استراتژیهای درآمدزایی
در استراتژیهای درآمدزایی بازی و Live ops تخصص پیدا کنید. به طراحی بازیهای رایگان با خریدهای درون بازی کمک کنید و مدیریت بهروزرسانیها، رویدادها و استراتژیهای حفظ بازیکن را بر عهده بگیرید.
بنیانگذار استودیو بازی یا توسعهدهنده بازی ایندی
با تجربه و دانش در طراحی بازی، میتوانید استودیو بازی خود را راهاندازی کنید یا به عنوان یک توسعهدهنده ایندی فعالیت کنید و بازیهای منحصر به فرد خود را از ابتدا تا انتها بسازید.
آموزش در دانشگاه یا مربی طراحی بازی
اگر به تدریس علاقهمند هستید، میتوانید به عنوان مدرس طراحی بازی فعالیت کنید و نسل بعدی طراحان بازی را راهنمایی کرده و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
درآمد طراحان بازی
در ایران:
- مبتدی: ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان در سال.
- متوسط: ۳۰ تا ۵۵ میلیون تومان در سال.
- حرفهای: ۵۵ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال یا بیشتر.
در کشورهای دیگر:
ایالات متحده:
- مبتدی: ۵۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ دلار در سال.
- متوسط: ۷۰,۰۰۰ تا ۹۵,۰۰۰ دلار در سال.
- حرفهای: ۹۵,۰۰۰ دلار به بالا.
اروپا:
- مبتدی: ۳۵,۰۰۰ تا ۵۵,۰۰۰ یورو در سال.
- متوسط: ۵۵,۰۰۰ تا ۷۵,۰۰۰ یورو در سال.
- حرفهای: ۷۵,۰۰۰ یورو به بالا.
مرحله ۱: مقدمهای بر توسعه بازی و موتورهای بازی
در این مرحله شما با این که یک برنامهنویس یا توسعهدهنده بازی چه کاری انجام میدهد و با مبانی موتورهای بازی آشنا میشوید و اینکه چرا Unity یک موتور بازی محبوب است و چگونه فرآیند توسعه بازی را ساده میکند.
مرحله ۲: نصب Unity، Unity Hub و راهاندازی پروژهها
در این مرحله شماUnity و Unity Hub را نصب میکنید، با ساختار پروژههای Unity آشنا میشوید و اولین پروژه خود را ایجاد میکنید.
مرحله ۳: رابط کاربری Unity و راهاندازی صحنههای پایه
با رابط کاربری Unity، از جمله نمای صحنه، نمای بازی و پنجره(Inspector) آشنا میشوید. یاد میگیرید چگونه صحنههای ساده را با استفاده از اشکال پایهای ایجاد کنید.
مرحله ۴: دوربینها، نورپردازی و مدیریت صحنه
در این مرحله شما با نقش دوربینها و نورپردازی در ایجاد صحنههای بصری جذاب آشنا میشوید و در صحنه های بازی دوربینها و نورها را برای بهبود تجربه بازی تنظیم میکنید.
مرحله ۵: مقدمهای بر Visual Studio، C# و اسکریپتنویسی در Unity
در این مرحله Visual Studio را برای اسکریپتنویسی با C# نصب میکنید. مبانی برنامهنویسی C# را یاد میگیرید تا چگونه اسکریپتهایی برای کنترل اشیاء بازی، مدیریت ورودیها و منطق بازی بنویسید.
مرحله ۶: حرکت، فیزیک و تعاملات اشیاء
یاد میگیرید که چگونه با استفاده از اسکریپتها اشیاء را حرکت دهید و با سیستم فیزیک Unity، از جمله Rigidbody و تشخیص برخورد آشنا میشوید. تعاملات اشیاء و رفتارهای مبتنی بر فیزیک را پیادهسازی میکنید.
مرحله ۷: کنترل دوربین، هوش مصنوعی و تعاملات با دشمن
یک سیستم دوربین سوم شخص و هوش مصنوعی ساده دشمن که میتواند به صورت تصادفی حرکت کند، بازیکن را تشخیص دهد و با او تعامل کند را پیادهسازی میکنید. از روشهای Raycasting و مکانیک تیراندازی برای دشمن پیاده سازی میکنید.
مرحله ۸: رابط کاربریUnity
در این مرحله سیستم از رابط کاربری Unity را برای ایجاد UI، شمارنده امتیاز و سایر عناصر بازی استفاده میکنید.
مرحله ۹: توسعه بازیهای دو بعدی و موبایل
با ساختار پروژههای دو بعدی در Unity آشنا میشوید و با اسپریتها، انیمیشنها و Tilemaps برای ایجاد یک بازی دو بعدی مانند یک کپی از بازی سوپر ماریو کار میکنید. کنترلهای لمسی را اضافه کنید و بازی را برای پلتفرمهای موبایل بهینه میکنید.
مرحله ۱۰: پروفایلینگ، بهینهسازی و انتشار بازی
در این مرحله از ابزارهای پروفایلینگ Unity برای بهینهسازی عملکرد بازی استفاده میکنید و چگونگی تاثیر CPU، GPU و RAM بر عملکرد بازی را بررسی میکنید. در نهایت، بازی میآموزید که بازی خود را چطور برای انتشار در بازار های دیجیتال آماده کنید.
مسیرهای شغلی آینده برای برنامهنویسان بازی
برنامهنویس بازی
به عنوان یک برنامهنویس بازی، شما کدهای اصلی بازیهای ویدیویی را خواهید نوشت و دیدگاه طراح بازی را به واقعیت تبدیل میکنید. برنامهنویسان بازی بر روی مکانیکهای بازی، فیزیک، هوش مصنوعی و سیستمهای دیگر کار میکنند تا بازیها بهصورت روان اجرا شوند و سرگرمکننده باشند.
مهندس گیمپلی
تخصص شما در پیادهسازی مکانیکهای اصلی بازی خواهد بود، مانند حرکت بازیکن، سیستمهای مبارزه یا حل معماها. مهندسان گیمپلی با طراحان بازی بهصورت نزدیک کار میکنند تا مفاهیم را به ویژگیهای تعاملی تبدیل کنند.
برنامهنویس هوش مصنوعی
تمرکز بر ایجاد رفتارهای هوشمند برای شخصیتهای غیربازیکن و دشمنان است. برنامهنویسان هوش مصنوعی با الگوریتمهای مسیریابی، State Machine و درختهای رفتار کار میکنند تا گیمپلی پویا و چالشبرانگیزی ایجاد کنند.
توسعهدهنده ابزارها
توسعهدهندگان ابزار، نرمافزارها و ابزارهای داخلی را برای استودیوهای بازیسازی ایجاد میکنند تا فرآیند توسعه بهینهتر شود. این نقش شامل ایجاد ویرایشگرهای سفارشی، ابزارهای طراحی مراحل و سایر امکانات است که توسعه بازی را کارآمدتر میکنند.
Technical Artist
به عنوان یک هنرمند فنی، شما پلی بین هنر و برنامهنویسی خواهید بود. شما مسئول بهینهسازی منابع هنری، ایجاد شیدرها و اطمینان از اجرای روان جلوههای بصری بدون کاهش عملکرد بازی خواهید بود.
توسعهدهنده بازیهای موبایل
با مهارتهای برنامهنویسی خود، میتوانید بر توسعه بازیهای موبایل برای پلتفرمهای iOS و Android تمرکز کنید. با رشد روزافزون صنعت بازیهای موبایلی، توسعهدهندگانی که بتوانند تجربههای بهینه و با کیفیت ایجاد کنند، مورد تقاضای زیادی هستند.
توسعهدهنده فریلنسر بازی
مهارتهای خود را به عنوان یک فریلنسر به کار بگیرید و بازیهای سفارشی یا ویژگیهای خاص برای مشتریان مختلف ایجاد کنید. فریلنسرها از انعطافپذیری در کار بر روی پروژههای متنوع در ژانرهای مختلف بهرهمند میشوند.
توسعهدهنده بازیهای چندنفره
تخصص در سیستمهای چندنفره به شما این امکان را میدهد که تعاملات پیچیده آنلاین ایجاد کنید، از همگامسازی وضعیت بازی گرفته تا مدیریت تأخیر بازیکنان و معماری سرور.
مهندس سیستمها یا توسعهدهنده موتور بازی
با دانش پیشرفته، میتوانید بر روی موتور بازی خود کار کنید و ویژگیهای جدیدی را توسعه دهید یا عملکرد آن را بهبود ببخشید. مهندسان سیستمها معماری سطح پایین را که بازیها را پشتیبانی میکند، ایجاد میکنند و توسعهدهندگان موتور، ابزارهایی برای ایجاد بازیها میسازند.
برنامهنویس ارشد یا مدیر فنی
با کسب تجربه، میتوانید به نقشهای مدیریتی منتقل شوید و تیمهای برنامهنویسی را مدیریت کرده و بر جنبههای فنی پروژههای بازی نظارت کنید. برنامهنویسان ارشد از موفقیت فنی بازیها، از نوشتن کدها تا بهینهسازی نهایی، اطمینان حاصل میکنند.
توسعهدهنده مستقل بازی یا مؤسس استودیو
با دانش کامل از برنامهنویسی، میتوانید بازیهای مستقل خود را بسازید یا حتی یک استودیوی کوچک بازیسازی تأسیس کنید. توسعهدهندگان مستقل آزادی خلاقانه دارند تا بازیها را بر اساس ایدههای خود طراحی و برنامهنویسی کنند.
مربی برنامهنویسی بازی
اگر به آموزش علاقه دارید، میتوانید با تبدیل شدن به یک مربی برنامهنویسی بازی، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به برنامهنویسان جدید کمک کنید تا به اهداف شغلی خود دست یابند.
درآمد برنامهنویسان بازی
در ایران:
- مبتدی: ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان در سال.
- متوسط: ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان در سال.
- حرفهای: ۶۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان در سال یا بیشتر.
در کشورهای دیگر:
ایالات متحده:
- مبتدی: ۵۵,۰۰۰ تا ۷۵,۰۰۰ دلار در سال.
- متوسط: ۷۵,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار در سال.
- حرفهای: ۱۰۰,۰۰۰ دلار به بالا.
اروپا:
- مبتدی: ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ یورو در سال.
- متوسط: ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ یورو در سال.
- حرفهای: ۸۰,۰۰۰ یورو به بالا.
مرحله ۱: اصول پیشرفته C# و الگوهای طراحی در یونیتی
در این مرحله مفاهیم پیشرفته C# را یاد میگیرید، از جمله اصول SOLID و الگوهای طراحی محبوب مانند Singleton، Factory، Observer، Command، Strategy و Object Pooling. و اینکه چگونه این الگوها معماری بازی را بهبود میبخشند.
مرحله ۲: برنامهنویسی مبتنی بر Event و Async
برنامهنویسی مبتنی بر Event ها را در یونیتی را بررسی میکنید و از رویدادها برای ایجاد منطق یک بازی پیچیده استفاده خواهید کرد. و از Coroutine ها و از برنامهنویسی Async برای پیاده سازی مفاهیم پیچیده ی پردازشی و بار گزاری بازی استفاده میکنید.
مرحله ۳: Scriptable Objects برای طراحی مبتنی بر داده
یاد بگیرید که چگونه از Scriptable Objects برای مدیریت دادههای بازی و جدا کردن آن از منطق گیمپلی استفاده کنید، تا بازیها انعطافپذیرتر و نگهداری آنها آسانتر شود.
مرحله ۴: Unit Test و توسعه مبتنی بر تست (TDD)
در این مرحله به اصول Unit Test در یونیتی تسلط پیدا میکنید. یاد میگیرید که چگونه توسعه مبتنی بر تست را پیادهسازی کنید تا به درست بودن کد اطمینان پیدا کنید و باگها را در پروژههای بازی خود کاهش دهید.
مرحله ۵: اصول ابتدایی هوش مصنوعی و Navmesh و مسیر یابی
در این مرحله شما با اصول ابتدایی هوش مصنوعی آشنا میشوید و با استفاده از Navmesh در Unity برای کاراکتر های بازی سیستم مسیریابی پیادهسازی میکنید. سپس با الگوریتم های مسیریابی بخصوص A* آشنا میشوید.
مرحله ۶: ساخت هوش مصنوعی با ماشینهای حالت و درختهای رفتار
یاد میگیرید که چگونه هوش مصنوعی را با استفاده از ماشینهای حالت و درختهای رفتار پیادهسازی کنید. یک پروژه هوش مصنوعی کوچک درست میکنید تا این مفاهیم را در عمل ببینید و رفتارهای هوشمند دشمنان را بسازید.
مرحله ۷: برنامهریزی هدفمحور (GOAP) در هوش مصنوعی
برنامهریزی هدفمحور را برای ایجاد سیستمهای هوش مصنوعی پیچیده که میتوانند بر اساس اهداف و اقدامات موجود تصمیمگیری کنند را بررسی میکنید. یک پروژه توسعه میدهید که تصمیمگیری هوش مصنوعی را از طریق GOAP نشان دهد.
مرحله ۸: تولید محتوای رویهای (PCG)
در این مرحله با درکی ابتدایی از اصول تولید محتوای رویهای (PCG) میرسید و بر روی توابع نویز مانند نویز Perlin و Simplex تمرکز میکنید تا با استفاده از این تکنیکها محیط هایی طبیعی و سطوح ایجاد میکنید و الگوریتمی برای چینش اشیاء به صورت رویهای برای محیطهای بازی پویا پیاده سازی میکنید.
مرحله ۹: توسعه بازی چندنفره در یونیتی
اصول ابتدایی توسعه بازی چندنفره را یاد میگیرید، از جمله اصطلاحات شبکه، معماری کلاینت-سرور و RPCها. یک پروژه چندنفره در یونیتی راهاندازی میکنید و همگامسازی اشیاء بازی را در بین کلاینتها مدیریت کنید.
مرحله ۱۰: مفاهیم پیشرفته چندنفره و پروژه
چالشهای پیشرفته بازیهای چندنفره مانند مدیریت تأخیر، نوسان شبکه، مدلهای مالکیت و همگامسازی ورودی بازیکن را بررسی کنید. یک پروژه چندنفره کامل میکنید تا همه مفاهیم شبکه را یادبگیرید.
مسیرهای شغلی آینده برای برنامهنویسان بازی
برنامهنویس بازی
به عنوان یک برنامهنویس بازی، شما کدهای اصلی بازیهای ویدیویی را خواهید نوشت و دیدگاه طراح بازی را به واقعیت تبدیل میکنید. برنامهنویسان بازی بر روی مکانیکهای بازی، فیزیک، هوش مصنوعی و سیستمهای دیگر کار میکنند تا بازیها بهصورت روان اجرا شوند و سرگرمکننده باشند.
مهندس گیمپلی
تخصص شما در پیادهسازی مکانیکهای اصلی بازی خواهد بود، مانند حرکت بازیکن، سیستمهای مبارزه یا حل معماها. مهندسان گیمپلی با طراحان بازی بهصورت نزدیک کار میکنند تا مفاهیم را به ویژگیهای تعاملی تبدیل کنند.
برنامهنویس هوش مصنوعی
تمرکز بر ایجاد رفتارهای هوشمند برای شخصیتهای غیربازیکن و دشمنان است. برنامهنویسان هوش مصنوعی با الگوریتمهای مسیریابی، State Machine و درختهای رفتار کار میکنند تا گیمپلی پویا و چالشبرانگیزی ایجاد کنند.
توسعهدهنده ابزارها
توسعهدهندگان ابزار، نرمافزارها و ابزارهای داخلی را برای استودیوهای بازیسازی ایجاد میکنند تا فرآیند توسعه بهینهتر شود. این نقش شامل ایجاد ویرایشگرهای سفارشی، ابزارهای طراحی مراحل و سایر امکانات است که توسعه بازی را کارآمدتر میکنند.
Technical Artist
به عنوان یک هنرمند فنی، شما پلی بین هنر و برنامهنویسی خواهید بود. شما مسئول بهینهسازی منابع هنری، ایجاد شیدرها و اطمینان از اجرای روان جلوههای بصری بدون کاهش عملکرد بازی خواهید بود.
توسعهدهنده بازیهای موبایل
با مهارتهای برنامهنویسی خود، میتوانید بر توسعه بازیهای موبایل برای پلتفرمهای iOS و Android تمرکز کنید. با رشد روزافزون صنعت بازیهای موبایلی، توسعهدهندگانی که بتوانند تجربههای بهینه و با کیفیت ایجاد کنند، مورد تقاضای زیادی هستند.
توسعهدهنده فریلنسر بازی
مهارتهای خود را به عنوان یک فریلنسر به کار بگیرید و بازیهای سفارشی یا ویژگیهای خاص برای مشتریان مختلف ایجاد کنید. فریلنسرها از انعطافپذیری در کار بر روی پروژههای متنوع در ژانرهای مختلف بهرهمند میشوند.
توسعهدهنده بازیهای چندنفره
تخصص در سیستمهای چندنفره به شما این امکان را میدهد که تعاملات پیچیده آنلاین ایجاد کنید، از همگامسازی وضعیت بازی گرفته تا مدیریت تأخیر بازیکنان و معماری سرور.
مهندس سیستمها یا توسعهدهنده موتور بازی
با دانش پیشرفته، میتوانید بر روی موتور بازی خود کار کنید و ویژگیهای جدیدی را توسعه دهید یا عملکرد آن را بهبود ببخشید. مهندسان سیستمها معماری سطح پایین را که بازیها را پشتیبانی میکند، ایجاد میکنند و توسعهدهندگان موتور، ابزارهایی برای ایجاد بازیها میسازند.
برنامهنویس ارشد یا مدیر فنی
با کسب تجربه، میتوانید به نقشهای مدیریتی منتقل شوید و تیمهای برنامهنویسی را مدیریت کرده و بر جنبههای فنی پروژههای بازی نظارت کنید. برنامهنویسان ارشد از موفقیت فنی بازیها، از نوشتن کدها تا بهینهسازی نهایی، اطمینان حاصل میکنند.
توسعهدهنده مستقل بازی یا مؤسس استودیو
با دانش کامل از برنامهنویسی، میتوانید بازیهای مستقل خود را بسازید یا حتی یک استودیوی کوچک بازیسازی تأسیس کنید. توسعهدهندگان مستقل آزادی خلاقانه دارند تا بازیها را بر اساس ایدههای خود طراحی و برنامهنویسی کنند.
مربی برنامهنویسی بازی
اگر به آموزش علاقه دارید، میتوانید با تبدیل شدن به یک مربی برنامهنویسی بازی، دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به برنامهنویسان جدید کمک کنید تا به اهداف شغلی خود دست یابند.
درآمد برنامهنویسان بازی
در ایران:
- مبتدی: ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان در سال.
- متوسط: ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان در سال.
- حرفهای: ۶۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان در سال یا بیشتر.
در کشورهای دیگر:
ایالات متحده:
- مبتدی: ۵۵,۰۰۰ تا ۷۵,۰۰۰ دلار در سال.
- متوسط: ۷۵,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار در سال.
- حرفهای: ۱۰۰,۰۰۰ دلار به بالا.
اروپا:
- مبتدی: ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ یورو در سال.
- متوسط: ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ یورو در سال.
- حرفهای: ۸۰,۰۰۰ یورو به بالا.